5tilføjet af

Harmagedon — Guds krig som gør ende på al krig

„De anser det at dræbe sine medmennesker for grusomt; krig er derfor i deres øine noget uforstaaligt og afskyligt, deres sprog eier ikke engang et ord derfor.“ — DEN NORSKE POLARFORSKER FRIDTJOF NANSENS BESKRIVELSE AF GRØNLANDS INUITBEFOLKNING I 1888.
Hvem ville ikke være glad for at leve i et samfund hvor krig blev betragtet som noget „uforståeligt og afskyeligt“? Hvem længes ikke efter en verden hvor ordet ’krig’ ikke længere eksisterer fordi krigsførelse er et ukendt begreb? En sådan verden kan imidlertid synes uopnåelig, især hvis man skal sætte sin lid til at det er mennesker der skal gøre den til virkelighed.
Men i Esajas’ profeti i Bibelen lover Gud selv at han vil sørge for at en sådan verden bliver en realitet: „De skal smede deres sværd til plovjern og deres spyd til beskæreknive. Nation vil ikke løfte sværd mod nation, og de skal ikke mere lære at føre krig.“ — Esajas 2:4.
På nuværende tidspunkt udkæmpes der cirka 20 krige rundt om på jorden, og på verdensplan er hen ved 20 millioner soldater i aktiv tjeneste. Derfor siger det sig selv at det vil kræve gigantiske forandringer i verden hvis et sådant løfte skal indfries. Den almægtige Gud, Jehova, må gribe ind i menneskehedens anliggender. Kulminationen af denne indgriben fra Jehovas side er det Bibelen kalder Harmagedon. — Åbenbaringen 16:14, 16.
Selvom ordet „Harmagedon“ i nyere tid er blevet brugt som betegnelse for en verdensomspændende kernekrig, er den primære betydning af ordet ifølge en ordbog: „Det sted hvor en stor og endelig kamp mellem de gode og de onde kræfter vil finde sted.“ Vil det gode nogen sinde besejre det onde, eller er et sådant slag blot et produkt af fri fantasi?
Det er opmuntrende at Bibelen gentagne gange taler om at ondskaben vil høre op. En af Bibelens salmer forudsiger: „Synderne vil blive udryddet fra jorden, og de ugudelige skal ikke mere være til.“ (Salme 104:35) I Ordsprogenes Bog siges der: „Det er de retskafne der skal bo på jorden, og de uangribelige der vil blive ladt tilbage på den. Men de ugudelige skal udryddes fra jorden, og forræderne skal rives bort fra den.“ — Ordsprogene 2:21, 22.
Bibelen gør det også klart at de onde ikke frivilligt vil give magten fra sig. Derfor er der behov for en afgørende indgriben fra Guds side hvor han fjerner alt ondt, inklusive krigens ondskab. (Salme 2:2) I Bibelen bruges det bemærkelsesværdige navn Harmagedon om dette enestående sammenstød.
Ordet „Harmagedon“ betyder „Megiddos Bjerg“, og oldtidsbyen Megiddo har — sammen med Jizre’elsletten som grænser op til den — en lang historie bag sig med den ene beretning efter den anden om hære som udkæmpede afgørende slag på dette sted. Historikeren Eric H. Cline skriver i sin bog The Battles of Armageddon: „I historiens løb har Megiddo og Jizre’elsletten været skueplads for slag som har været afgørende for selve civilisationens udbredelse.“
Eric H. Cline peger på at de slag der har været udkæmpet nær Megiddo, ofte har vist sig at være afgørende. Mongolske hære som løb store dele af Asien over ende i det 13. århundrede, led deres første nederlag i Jizre’eldalen. Ikke så langt fra Megiddo blev tyrkerne slået af britiske styrker under general Edmund Allenby i den første verdenskrig. En militærhistoriker har beskrevet Allenbys sejr som „et af de hurtigste og mest afgørende felttog, et af de mest afgørende slag i historien“.
Også skelsættende bibelske slag blev udkæmpet i nærheden af Megiddo. Dommeren Barak nedkæmpede de kana’anæiske styrker anført af Sisera. (Dommerne 4:14-16; 5:19-21) Gideon besejrede med blot 300 mand en vældig midjanitisk hær i dette område. (Dommerne 7:19-22) Kong Saul og hans søn Jonatan døde på det nærliggende Gilboas Bjerg da israelitternes hær blev overvundet af filistrene. — 1 Samuel 31:1-7.
På grund af sin strategiske beliggenhed har Megiddo og den tilstødende slette været skueplads for et stort antal slag i løbet af de sidste 4000 år. En historiker som har talt dem, er nået frem til mindst 34!
Megiddos historie og strategiske beliggenhed er uden tvivl en medvirkende årsag til den symbolske brug af ordet „Harmagedon“. Ordet forekommer kun én gang i Bibelen, nemlig i Åbenbaringens Bog, men den sammenhæng det står i, viser tydeligt at Harmagedon vil berøre hvert eneste menneskes liv.
Selvom mange af de slag der er blevet udkæmpet nær Megiddo, har haft afgørende betydning, er der ingen af dem der har fjernet ondskaben. Ingen af dem har været en krig hvor det gode har prøvet kræfter med det onde i absolut forstand. Det siger sig selv at en sådan krig må stamme fra Gud. Jesus sagde ved en lejlighed: „Ingen er god undtagen én, Gud.“ (Lukas 18:19) Desuden omtaler Bibelen specifikt Harmagedon som Guds krig.
I Åbenbaringens Bog står der at „kongerne på hele den beboede jord“ vil samles „til krigen på Guds, den Almægtiges, store dag“. (Åbenbaringen 16:14) Derefter siger profetien: „Og de samlede dem på det sted der på hebraisk kaldes Har-Magedon.“ (Åbenbaringen 16:16) Senere forklarer Åbenbaringen at „jordens konger og deres hære“ bliver samlet „for at føre krig mod ham som sad på hesten og mod hans hær“. (Åbenbaringen 19:19) Den kriger der sidder på hesten, er ingen ringere end Jesus Kristus. — 1 Timoteus 6:14, 15; Åbenbaringen 19:11, 12, 16.
Hvilken konklusion kan vi drage på baggrund af disse vers? At Harmagedon er en krig mellem Gud og den ulydige menneskehed samt de kræfter der står bag den. Hvorfor ønsker Jehova og hans søn, Jesus Kristus, at udkæmpe en sådan krig? En af grundene er at Harmagedon vil „ødelægge dem der ødelægger jorden“. (Åbenbaringen 11:18) Desuden vil denne krig bane vejen for en fredelig verden, „en ny jord hvori retfærdighed skal bo“. — 2 Peter 3:13.
Har du svært ved at forestille dig at Jehova, ’kærlighedens Gud’, vil give sin søn, ’Fredsfyrsten’, til opgave at føre krig? (2 Korinther 13:11; Esajas 9:6) Hvis man kender deres motiv, er det lettere at forstå. I Salmernes Bog beskrives Jesus som en der fører krig. Hvad kæmper han for? Salmisten forklarer at han kæmper „for sandheds og ydmygheds og retfærdigheds sag“. Han fører krig fordi han elsker retfærdighed og hader ondskab. — Salme 45:4, 7.
Bibelen beskriver på tilsvarende måde Guds reaktion på den uretfærdighed han ser i verden i dag. „Det seer Jehova, og det mishager hans Øren, at der er ingen Ret til,“ skriver profeten Esajas. „Han ifører sig Retfærdigheden som et Pantser, og Frelsens Hjelm er på hans Hoved, og han ifører sig Hævnens Klæder som hans Kjortel, og indhyller sig i Nidkærhedens Kappe.“ — Esajas 59:15, 17, Kalkar.
Så længe onde mennesker har magten, vil de retfærdige ikke kunne opnå fred og sikkerhed. (Ordsprogene 29:2; Prædikeren 8:9) Og eftersom korruption og ondskab er uløseligt forbundet med de mennesker som står bag, har det sin pris hvis der skal indføres varig fred og retfærdighed. De onde må fjernes. Kong Salomon skrev: „Den ugudelige er løsesum for den retfærdige.“ — Ordsprogene 21:18.
Da det er Gud der dømmer, kan vi være sikre på at dommen over de onde i hvert enkelt tilfælde vil være retfærdig. Abraham stillede i sin tid spørgsmålet: „Den der dømmer hele jorden, skulle han ikke øve ret?“ Det svar Abraham fik, lærte ham at Jehova altid handler ret! (1 Mosebog 18:25) Bibelen forsikrer os desuden om at Jehova ikke finder behag i at tilintetgøre de onde. Han gør det kun når der ikke er andre muligheder tilbage. — Ezekiel 18:32; 2 Peter 3:9.
Hvis side vil vi være på i denne afgørende konflikt? De fleste af os vil nok umiddelbart mene at vi står på de gode kræfters side. Men hvordan kan vi være sikre på det? Profeten Zefanias kommer med denne tilskyndelse: „Søg retfærdighed, søg sagtmodighed.“ (Zefanias 2:3) Og apostelen Paulus siger at det er Guds vilje „at alle slags mennesker skal frelses og komme til nøjagtig kundskab om sandheden“. — 1 Timoteus 2:4.
At lære sandheden om Jehova Gud at kende og erfare at det er hans hensigt at rense jorden for al ondskab, er det første skridt på vejen til frelse. At leve et liv som er i overensstemmelse med Guds retfærdighed er det næste skridt. Det vil betyde at vi får Guds velvilje og beskyttelse.
Hvis vi tager disse vigtige skridt, kan vi i virkeligheden se frem til Harmagedon som en krig der vil gøre ende på al krigsførelse. Når det slag er udkæmpet, vil alle mennesker betragte krig som noget uforståeligt og afskyeligt. „De skal ikke mere lære at føre krig.“ — Esajas 2:4.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det er ikke krig-

den endelige kamp over Satan og hans dæmoner, kommer først EFTER Tusindårsriget ftg.
FØRST kommer BORTRYYKKELSEN som jeg skrev til dig, men som du valgte at lukke øjnene for - flygte - skynde dig at åbne endnu en tråd ..🙁
Vi kan ikke undgå krige, hvis vi skal kæmpe for retfærdighed her på jorden - vi kan ikke bare vende ryggen til mennesker der lider - hvor taliban - alkaida og hvad de ellers hedder - terroristerne der styrer - vores soldater kæmper imod ondskaben, med livet som indsats, for at hjælpe mennesker.
Vi skal hjælpe mennesker i nød, det gjorde Jesus også - vi skal bekæmpe ondskaben - men fred på jorden kommer der ikke, før Tusindårsriget.

Prøv at være tilstede her og nu ftg - puds brillerne og læs hvad Det Gamle Evangelium skriver :

Jesu Kristi Genkomst
Af Sv. Aa. Facius

Flg. artikel blev bragt i Den Apostoliske Kirkes blad "Evangeliebladet" fra 1942. Den viser med stor tydelighed en levende forventning om Jesu genkomst, som er ikke mindre aktuel idag, hvor tiden for genkomsten er rykket endnu nærmere.
Jesu Kristi Genkomst er en af Bibelens største Begivenheder, som utvivlsomt mere end noget andet har sat Menneskers Sind og Penne i Virksomhed.
Litteraturen, der omhandler de eskatalogiske Spørgsmaal,d.v.s Læren om de sidste Ting, er uhyre omfangsrig. Selv om meget af det, der i Tidens Løb er skrevet om Kristi Genkomst, ikke kan staa for en saglig og aandelig Bedømmelse, gælder det dog for de virkelig skrifttro og anerkendte Fortolkeres Vedkommende, at der gaar en fælles Hovedlinie gennem deres Udlægninger af dette for Menigheden saa vigtige Spørgsmaal, og man kan derfor, hvad det væsentlige angaar, drage paalidelige Slutninger.
Hovedkilden til vort Studium er selve den hellige Skrift, men derudover vil der ogsaa blive draget Nytte af de Fortolkninger, som hidrører fra hellige Guds Mænd, der under Helligaandens Vejledning har søgt at kaste Lys over de eskatalogiske Problemer.
Sandheden om Kristi Genkomst er klart bevidnet i Bibelen, idet den omtales 1527 Gange i det gamle Testamente og 318 Gange i det nye Testamente, ialt 1845 Gange eller i hvert 17. Vers i Bibelen.
Menighedens Bortrykkelse til Mødet med Herren i Luften og Oprettelsen af Kristi Fredsrige paa Jorden er to forskellige Begivenheder, som begge hører til den herlige profetiske Forudsigelse af Kristi Genkomst.
Man har ingen eller kun liden Forstaaelse af det, der hedder Bortrykkelsen og Tusindaarsriget og løvrigt de Begivenheder, som knytter sig hertil.
Naar vi betragter Sagen i Bibelens Lys, ser vi imidlertid ganske klart, at Dommedag eller "den endelige Dom" først indtræder EFTER Tusindaarsrigets Afslutning. [f]
Kristi Genkomst, den herligste profetiske Fremtidsbegivenhed, vi har i Vente, er forudsagt utallige Gange af det gamle Testamentes Profeter.
Det var dog langtfra dem alle, der forstod, at Kristus skulde komme to Gange til Jorden.
For de fleste af dem var hans Komme ensbetydende med Oprettelsen af det saa længe ventede Gudsrige. Og naar Profeterne talte om Kristi Genkomst, saa sigtede de til hans synlige Komme til Jorden; thi Hemmeligheden om Menighedens Bortrykkelse var ikke blevet dem aabenbaret.
Efter hvad vi kan forstaa, var det Apostlen Paulus; der modtog denne Aabenbarelse (1. Kor. 15:51), sandsynligvis i Forbindelse med et profetisk Budskab (1. Thess. 4:15).
Jesus Kristus har ogsaa selv forudsagt sin Genkomst.
Han gør det meget tydeligt i Matth. 24:29-51 og i Lignelserne om Brude-jomfruerne og de betroede Talenter i Matth. 25. Kap.
Og i Bibelens sidste Bogs sidste Kapitel siger Herren i sin afsluttende Hilsen til Menighederne tre Gange: "Ja, jeg kommer snart" (Aab. 22: 7, 12, 20).
[f]
Dengang han blev optaget til Himlen, sagde Englene til Disciplene: "Denne Jesus, som er optaget fra jer til Himmelen, han skal komme igen paa samme Maade, som I har set ham fare til Himmelen" (Ap. G. 1:11).
Tydeligere kan det vel næppe udtrykkes. løvrigt omtales Kristi Genkomst direkte eller indirekte i næsten alle de nytestamentlige Skrifter.
[f]
Paulus siger, at hver Gang, vi nyder Herrens Nadver, forkynder vi Herrens Død, "indtil han kommer" (1. Kor. 11:26). I Heb. 11:28 betones det, at Kristus skal, "efter een Gang at være blevet ofret for at bære manges Synder, anden Gang komme til Syne, ikke for at bære Synden, men til Frelse for dem, som bier paa ham".
Kristi Genkomst kan rettelig deles i to Hovedfaser - der er kun een Genkomst, men to Afdelinger, idet Apostlen Paulus som nævnt refererer til Hemmeligheden om Menighedens Bortrykkelse til Mødet med Herren i Luften (1. Thess. 4:13-18).
De anerkendte engelske Fortolkere Baxter og Scofièld og mange andre Fortolkere med dem hævder, at Bortrykkelsen og Genkomsten til Jorden udtrykkes ved forskellige Ord i den græske Grundtekst.
I Forbindelse med Herrens Genkomst bruges der nemlig tre græske Ord.
Det første er "parusia", som betyder "Nærværelse", men som ogsaa kan oversættes ved "Ankomst" eller "Komme"; Paulus bruger dette Ord om Stefanus's og Titus's Komme (1. Kor. 16:17; 2. Kor. 7:6-7) og om sin egen Nærværelse i Filippenser--menigheden (Fil. 2:12).
Desuden bruges Ordet i Forbindelse med Kristi Genkomst i Matth. 24: 3, 27, 37 og 39; 1. Kor. 15:23 og 1. Thess. 4:14.
I den nye Prøveoversættelse af det nye Testamente oversættes dette Ord alle disse Steder ved "Komme".
Da Ordet har Grundbetydningen "Nærværelse", anvender man det om Kristi Komme til Lufthimlen, hvor han skal mødes med Menigheden.
Det andet Ord, der anvendes, er "apokalypses", som betyder "Aabenbarelse" eller "Afsløring".
Det understreger Herrens synlige Komme til Jorden og bruges som saadan i 2. Thess. 1:7; 1. Pet. 1:7; 13 og 4:13.
Endelig er der Ordet "epiphaneia", der betyder "Tilsynekomst". Det adskiller sig altsaa ikke væsentligt fra "apokalypsis" og peger ligesom dette Ord paa Kristi synlige Komme, og i Prøveoversættelsen er det i 2. Thess. 2:8 netop oversat ved "synlige Komme", medens det i 1. Tim. 6:14; 2. Thim. 1:10; 4:1,8 og Tit. 2:13 er gengivet ved "Tilsynekomst".
I Tilknytning til ovenstaaende skal følgende Sætninger af Baxter anføres.
Han siger nemlig: "Det er af stor Betydning, at vi skelner mellem parusia, Kristi Nærværelse i Lufthimlen under første Akt af hans Komme, og epiphaneia eller hans Tilsynekomst i Verden i anden Akt".
Vi maa altsaa skelne mellem "Nærværelse" og "Tilsynekomst"; det første Ord staar i Forbindelse med Bortrykkelsen, det andet i Forbindelse med Kristi Komme som Konge.
[f]
Bortrykkelsen finder Sted, naar Menigheden bliver optaget for at møde Herren i Luften FØR Tusindaarsriget, medens Tilsynekomsten finder Sted, naar Kristus kommer med sine Hellige for at oprette sit Fredsrige over hele Jorden.
[f]
Ved Bortrykkelsen kommer Herren "i Luften" for at møde sine Hellige, og da skal "Lammets Bryllup" foregaa;
Ved Tilsynekomsten ankommer Kristus til Jorden fulgt af denne Skare (1. Thess. 4:14 og Juda :14).
Det græske Ord i 1. Thess. 4:17 "apantesin", der betyder "at møde" bruges ogsaa i Ap. G. 28:15, hvor Brødrene kommer Paulus i Møde og har en Stund sammen med ham, medens de er paa Vejen tilbage til Rom.
Den almindelige Mening er den, at Jesu Ord i Matth. 24:20-41: "Da skal to Mænd være sammen paa Marken; den ene tages med, og den anden lades tilbage. To Kvinder skal male paa samme Kværn; den en tages med, den anden lades tilbage", frit kan anvendes paa Bortrykkelsen af Menigheden.
Det er muligt, at man kan det, men noget afgørende kan ikke siges udover den Kendsgerning, at vi netop paa dette Sted finder Anvendelsen af Ordet "parusias, som jo i Henhold til ovenstaaende skulde pege paa Kristi Komme til Lufthimlen og dermed være brugt om Bortrykkelsen.
At Paulus karakteriserer Bortrykkelsen som en Hemmelighed, der er aabenbaret ham, hindrer selvfølgelig heller ikke, at Jesus skulde have antydet denne Begivenhed, da den jo lige fuldt vilde være en Hemmelighed, saa længe man ikke forstod Betydningen af Jesu Ord.
Der er heller ikke noget, som beviser, at disse Ord er begrænset til Israels Folk, da Jesus i samme Kapitel nævner alle Jordens Folkestammer under Omtalen af sin Genkomst, og Sammenligningen med Noas Dage synes ogsaa at pege paa, at der her er Tale om en Tildragelse, der angaar hele Menneskeheden. Det samme synes ogsaa at være Tilfældet med Luk. 17:22-37.
[f]
Og kan man nu udlede Sandheden om Menighedens Bortrykkelse af disse Steder, saa faar man et levende Indtryk af, at Herrens Komme vil blive en overraskende Begivenhed, der vil komme fuldstændig bag paa den vantro Verden.
Først naar de Hellige er borte fra Jorden, vil man opdage, at Kristus har stævnet sin Brud til det underfulde Møde i Luften.
Naar Talen er om, hvornaar Herren vil bortrykke de Hellige, saa er dette Tidspunkt afhængigt af Brudens Beredelse. "Lad os glæde og fryde os og give ham Æren; thi Lammets Bryllupsdag er kommet, og hans Brud har gjort sig rede" (Aab. 19:7).
Apostlen Peter erklærer, at Herrens Tøven med at komme skyldes hans Langmodighed, da han ikke vil, at hans udvalgte skal findes uforberedte (2. Pet. 3:9).
Derfor er der en stadig Formaning i den hellige Skrift til at vaage og bede, for at Herrens Komme i Luften ikke skal komme bag paa de Hellige, saadan som det vil blive Tilfældet med de vantro og de sovende Kristne, der vel nok maa være en Betegnelse for de frafaldne.
Lignelsen om Brudejomfruerne taler sit manende Sprog til Guds Folk om at findes rede, med Lampen tændt.

Citat slut
Er du med ftg❓
Det første der vil ske, det er bortrykkelsen hvor Jesus henter sine hjem.
Dernæst Tusindårsriget, hvor der bliver fred på jorden blandt dyr og mennesker - først EFTER de tusind år bliver der krig/kamp og dom.
Læg mærke til, at artiklen er skrevet i 1942 🙂
tilføjet af

Spørgsmål til dig ftg ?

Hvem skal hjælpe disse menneskers rædsel :
http://politiken.dk/udland/article718286.ece
Taleban hænger lig op i træer Terrorbevægelsens militser har hængt lig af påståede modstandere op i træerne langs vejen ind til Mingora.
Taleban lover langvarige kampe.
De forsøger at holde stand mod en offensiv, hvor omkring 16.000 pakistanske soldater er sat ind for at drive Taleban ud af de områder, bevægelsen hidtil har haft kontrollen over.
En repræsentant for talebanerne i Swatdalen hævder, at de vil trække sig tilbage fra byen.
»Det her bliver en lang krig, og vi vil kæmpe strategisk. Vi vil blive ved med at kæmpe indtil der er etableret et islamisk styre«, siger Muslim Khan ifølge nyhedsbureauet AP.
*****************
Hvad syntes du ftg ?
Gør de 16.000 pakistanske soldater ikke alt hvad de kan, for at bekæmpe ondskaben - hvad skulle de ellers gøre..lade Taleban myrde og hænge ligene op i træerne - eller forhindre flere uskyldige menneskers liv ?
Hvad vil du sige til, hvis vi her i Danmark blev myrdet af islamisterne og hængt op i træerne - skal vi bare trække dynen op over hovedet - eller...?
tilføjet af

Den eneste der kan indføre fred er Jesus Kristus.

Det er det mit indlæg handler om.
Med venlig hilsen, ftg
tilføjet af

Det var ikke et svar-

på det jeg spurgte dig om 🙁
Vi kan ikke bare lade stå til, indtil Jesus kommer igen - husker du den barmhjertige samaritaner ?
Du er en af dem, der går forbi ftg - og vender ryggen til mennesker i nød.
Jeg tror nærmest jehovas vidner "hytter deres eget skind" - så er det så let, at lægge skylden over på andre i "guds navn" [:|]
tilføjet af

Siden Dommedagsidiotien startede, har ønsket om

´

... at dræbe flre og flere blevet multipliceret adskillige gange -
De første dommedags-profetier blev udtalt på JESU tid -
Og er der noget ftg elsker at tale om, er det alle de mennesker han påstår han ikke ønsker bliver dræbt - OG er der nogen her der går ind for RELIGIONSFRIHED er det ftg - (Altså for jehovas vidner - RESTEN SKAL JO BARE DRÆBES HURTIGST MULIGT)
Et fromt ønske som har gennemsyret JW/WTS-Organisationen siden drukkenbolten "BOZE the BOOZER" RUTHERFORD opdagede der var penge i påstanden, som flød hans vej hvis altså han var snu nok, og det var han - SAMMEN med BONNIE og BERTHA EN UNG KVINDE og EN TEMMELIG UNG KVINDE, rejste salige Boozer verden tynd - og levede det søde liv SKIFTEVIS i udlandet og en af DE KOLOSSALT LUXURIØSE EJENDOMME som samme THE BOOZER FIK KALDT BETH SARIM & BETH SHAN som han fik narret Organisationens såkaldte bestyrelse til at opføre.
Og jeg tror faktisk ikke ideen i Organisationen er ændret meget Siden THE BOOZER - hvilket kan ses af de luxuriøse Jetmaskiner ledelsen tager på RIGMANDS-LYSTFISKE-TURE MED OG DE BILER OG SMÅ PALADSER SOM SAMME LEDELSE BEBOR.
THE BOOSER = DRUKKENBOLTEN - som var Rutherfords kælenavn blandt venner!
mange hilsner
jalmar
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.